Alternatieve oplossing: communicatie per telefoon en per brief

Vanaf 1 juni 2025 worden de dienstencheques volledig digitaal en zal u geen papieren dienstencheques meer kunnen aankopen. Zij worden volledig vervangen door elektronische dienstencheques.

Hebt u moeite met inloggen op de digitale omgeving van de elektronische dienstencheques?

Geen zorgen, wij hebben een oplossing voor u. Lees hieronder hoe u toch elektronische dienstencheques gebruikt zonder te moeten inloggen.

1. Elektronische dienstencheques bestellen

U bestelt uw elektronische dienstencheques nog steeds op dezelfde manier als uw papieren dienstencheques. Na elke bestelling krijgt u een bevestiging hiervan per brief.

2. Het aantal elektronische dienstencheques in uw portefeuille raadplegen

U kan op verschillende manieren volgen hoeveel dienstencheques u nog hebt:

  • bevestiging van uw bestelling: na elke bestelling ontvangt u een brief met het totale aantal dienstencheques in uw online portefeuille.
  • automatische telefoonlijn: u kan op elk moment bellen naar een nummer om een overzicht te krijgen van uw online portefeuille. Dit nummer ontvangt u eind mei.

3. Prestaties van uw huishoudhulp bevestigen of betwisten

Nadat uw huishoudhulp bij u gewerkt heeft, moet u geen dienstencheques meer overhandigen. Uw huishoudhulp zal de prestatie doorgeven aan uw dienstencheque-onderneming. Lees hieronder hoe alles vervolgens verloopt:

  • u wordt opgebeld door een automatische telefoonlijn, die u informeert over de details van de prestatie (zoals de datum en het aantal gewerkte uren);

  • u belt daarna zelf naar een telefoonnummer om de prestatie te bevestigen of te betwisten (het nummer volgt eind mei).

    • Doet u niets, dan wordt deze prestatie automatisch bevestigd na een aantal dagen.

Wilt u in de toekomst alle communicatie per telefoon en per brief ontvangen?

Duid dan optie 2 aan op het antwoordformulier en bevestig vóór 28 maart 2025. Op deze manier kunnen wij tijdig uw keuze verwerken tegen 1 juni. Vul ook uw telefoonnummer in op het antwoordformulier.

Wat als u alle communicatie liever via e-mail ontvangt?

We hebben ook een oplossing waarbij u niet moet inloggen en alle communicatie via e-mail verloopt. Hiervoor kan u meer informatie raadplegen op de volgende pagina: alternatieve oplossing met e-mail.

Hebt u graag dat iemand anders uw dienstencheques beheert?

U hebt ook de mogelijkheid om iemand aan te duiden om te helpen via een volmacht. Samen met deze vertrouwenspersoon, die in uw naam uw dienstencheques zal beheren, kan u de informatie raadplegen op onze website: https://dienstencheques.vlaanderen.be/burger/gebruik/gebruik/volmacht.

Vindt u niet wat u zoekt? Contacteer ons

Telefoon
Bel 02/401.31.30
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 20u
E-mail
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?