Mijn account is bevroren of geblokkeerd. Wat nu?

Is uw account bevroren of geblokkeerd? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: inactiviteit, verhuis naar een ander gewest, uw inschrijving die wacht op validering of op gegevens. Hier overlopen we alle mogelijke oorzaken die kunnen maken dat u geen toegang meer hebt tot uw Beveiligde Zone of dat u geen dienstencheques meer kan bestellen.

Bevroren of geblokkeerde account: wat wil dat zeggen?

Als uw account bevroren of geblokkeerd is, kan u geen dienstencheques bestellen. Doet u dat toch, dan wordt u automatisch terugbetaald.

Is uw account bevroren? Dan kan u dit nog altijd doen:

  • Toegang krijgen tot uw Beveiligde Zone.
  • Uw prestaties beheren.
  • Een terugbetaling van uw dienstencheques aanvragen.
  • Uw gegevens updaten met uw identiteitskaart (eID).

Is uw account geblokkeerd? Dan hebt u geen toegang tot uw Beveiligde Zone.

 

Inschrijving en validatie

U hebt zich net ingeschreven en krijgt geen toegang tot uw gebruikersprofiel? Dat is normaal; uw Beveiligde Zone zal niet actief zijn zolang de gewestelijke overheid uw inschrijving niet gevalideerd heeft. Zodra dat wel gebeurt, ontvangt u een bericht dat uw profiel geactiveerd is en dat u dienstencheques kan bestellen.

 

Inschrijving geweigerd

Het zou kunnen dat uw inschrijving bij Sodexo geweigerd wordt nadat de gewestelijke overheid uw gegevens nagekeken heeft en dat u geen dienstencheques kan bestellen. Dat komt omdat het hoofdadres dat u aan Sodexo hebt doorgegeven niet overeenstemt met het adres in het Rijksregister.

Dit is ons advies:

  • Controleer de juistheid van uw persoonlijke gegevens in uw gemeente en in uw Beveiligde Zone.
  • Gebruik de elektronische identiteitskaartlezer om uw gegevens aan te passen: dat zal uw inschrijving versnellen. 

 

Inactiviteit

Als u na de regionalisering van het systeem op 1 januari 2016 geen dienstencheques hebt besteld sinds meer dan twee jaar, dan is uw gebruikersprofiel inactief gemaakt.

Hoe kan u het opnieuw actief maken? Ga naar uw Beveiligde Zone om uw persoonlijke gegevens te bevestigen of aan te passen, liefst aan de hand van uw elektronische identiteitskaart, zodat de gewestelijke overheid uw profiel opnieuw kan activeren en u weer dienstencheques kan bestellen.

 

Verhuis naar een ander gewest

Wanneer u zich laat domiciliëren in uw nieuwe gemeente, informeert het gewest Sodexo dat er een adreswijziging aan de gang is. In afwachting van de bevestiging van uw domicilie wordt uw dossier bevroren en kan u voorlopig geen dienstencheques bestellen.

Zodra het gewest uw nieuwe domicilie valideert bij Sodexo, sturen we u een bericht met uw identiteitsgegevens om toegang te krijgen tot de Beveiligde Zone van uw nieuw gewest, en instructies om te bestellen.

U kan een terugbetaling aanvragen van de dienstencheques van het gewest dat u verlaat.

 

Overlijden

Wanneer het Rijksregister ons aangeeft dat de houder van een profiel overleden is, wordt zijn account automatisch 90 dagen bevroren. Sodexo stuurt met de post een brief naar het adres van de overleden gebruiker met de te volgen stappen.

Tijdens die 90 dagen is dit nog mogelijk:

  • Toegang krijgen tot de Beveiligde Zone
  • Dienstencheques van de overledene gebruiken om prestaties die in wacht staan te betalen
  • Een terugbetaling aanvragen

Na 90 dagen wordt het account definitief geblokkeerd. Het is dan niet meer mogelijk om toegang te krijgen tot de Beveiligde Zone van de overleden gebruiker. Neem dan rechtstreeks contact op met Sodexo als u vragen hebt.

Bent u beheerder van de nalatenschap en wil u een terugbetaling van dienstencheques die nog niet vervallen waren op de datum van overlijden? Volg dan deze stappen. 

Hield de overledene zich bezig met de dienstencheques in uw gezin en wil u het overnemen? Schrijf u in onder uw eigen naam, zo simpel is het! Zich online inschrijven

Vindt u niet wat u zoekt? Contacteer ons

Telefoon
Bel 02/401.31.30
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 20u
E-mail
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?