21 oktober 2020

RSS

Nieuwe Beveiligde Zone : Toegang (ACM)

Binnenkort stellen wij een nieuwe Beveiligde Zone ter beschikking. Om toegang te krijgen tot deze nieuwe Beveiligde Zone moet u zich eerst aanmelden via het Vlaamse toegangsbeheer (ACM). Dit is een veiligere aanmeldmethode via een digitale sleutel zoals eID, itsme, … Via deze beveiligde authenticatie wordt de identiteit van de persoon gecontroleerd die in naam van de erkende onderneming aanmeldt, waardoor het risico dat een derde, onbevoegde persoon, toegang heeft tot het beheer van uw prestaties, werknemers en dienstencheques tot een minimum wordt herleid.

De personen die kunnen aanmelden namens uw onderneming moeten wel eerst in het Vlaams gebruikersbeheer het gebruikersrecht DIENSTENCHEQUES VOOR ERKENDE ONDERNEMINGEN toegekend krijgen. Dit gebruikersrecht kan worden toegekend door een hoofdtoegangsbeheer of hoofd lokale beheerder van uw onderneming.

U onderneemt daarvoor de volgende stappen:

  • Aanstellen van een hoofdtoegangsbeheerder
    • De wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie kan zichzelf of iemand anders binnen uw organisatie aanstellen als hoofd toegangsbeheerder aanstellen in het beheer der toegangsbeheerders (BTB) van de federale overheid.

      U kan de wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie opzoeken in de kruispuntbank van ondernemingen (KBO) via onderstaande pagina onder de rubriek “functies” : https://kbopub.economie.fgov.be.

    • De wettelijke vertegenwoordiger meldt zich aan op BTB via zijn eID of de app itsme en stelt een hoofdtoegangsbeheerder aan. Op onderstaande pagina vindt u ook een stap voor stap gids:
      https://www.csam.be/nl/beheer-toegangsbeheerders.html.

  • Toekennen van het recht Dienstencheques voor erkende ondernemingen aan een medewerker
    • Duid binnen uw organisatie de verantwoordelijk(en) aan voor het beheer van de dienstencheques. Zorg ervoor dat zij al een of meer digitale sleutels activeren op https://www.csam.be.

      U vindt meer informatie over de Digitale sleutels op onderstaande pagina:
      https://www.vlaanderen.be/aanmelden-bij-de-overheid-mijn-digitale-sleutels.

    • In het Vlaams gebruikersbeheer (https://gebruikersbeheer.vlaanderen.be) zoekt de hoofdtoegangsbeheerder deze persoon op.
      Indien deze persoon nog niet gekoppeld is aan uw organisatie, dan heeft de hoofd lokale beheerder het rijksregisternummer van deze persoon nodig.

    • De hoofd lokale beheerder kent dan het gebruikersrecht Dienstencheques voor erkende ondernemingen toe aan deze persoon en selecteert onder context voor welke vestiging ze dit recht mogen krijgen.

Meer toelichting over bovenstaande stappen vindt u op https://overheid.vlaanderen.be/aanmelden-als-ondernemer.

U kunt ook het gratis 1700 bellen als u begeleiding wenst bij deze stappen.

Voor verdere gedetailleerde uitleg rond het toegangs- en gebruikersbeheer en de nieuwe Beveiligde Zone kunt u ook deze infosessie raadplegen.

Vind hier het antwoord op uw vraag

Nog andere vragen? Neem contact met ons op via

Telefoon
Bel 02/547.54.93
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 18u
E-mail
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?
Hoe kan ik u helpen?