Dienstencheques volledig digitaal vanaf 1 juni 2025: wat verandert er voor u?
Vanaf 1 juni 2025 kunnen klanten geen papieren dienstencheques meer kopen. De dienstencheques worden volledig digitaal.
Wat zijn de voordelen van elektronische dienstencheques?
- De cheques kunnen niet verloren gaan.
- De cheques kunnen niet gestolen worden.
- Minder administratie voor u en uw klant
Hoe geeft u uw prestaties door?
- Via de app Job Tracker 2.0.: Lees alle informatie over Job Tracker 2.0. of het stappenplan.
- Via uw dienstenchequekantoor: Contacteer hen om hier afspraken over te maken.
- Vanaf 1 januari 2025 kan u geen prestaties meer doorgeven door te bellen naar het nummer 0800/355 30 of 02/547 54 97.
U kan alle informatie terugvinden over de applicatie JOBTRACKER 2.0.: dienstencheques.vlaanderen.be/werknemer/elektronische-cheques/jobtracker2-0
Hoe betalen mijn klanten?
- Gebruiken uw klanten elektronische dienstencheques? Dan kunnen zij deze blijven gebruiken.
- Gebruiken uw klanten papieren dienstencheques? Dan kunnen zij vanaf 1 juni 2025 geen nieuwe papieren dienstencheques meer kopen. Zij mogen u wel nog betalen met papieren dienstencheques die nog geldig zijn. Als klanten geen papieren cheques meer hebben na 1 juni 2025, zullen zij met elektronische cheques betalen.
Bijvoorbeeld:
Op 30 april 2025 koopt Sam 10 papieren dienstencheques. Hiermee kan Sam u op 5 juni 2025 betalen. Sam kan op 5 juni 2025 geen nieuwe papieren dienstencheques kopen. Zijn de cheques van Sam op? Dan zal Sam u betalen met elektronische cheques. Dit verloopt digitaal.
Wat als mijn klanten vragen hebben?
Alle dienstenchequeklanten die papieren dienstencheques gebruiken, krijgen tussen eind september en half oktober een brief. Hierin vinden zij een stappenplan met uitleg over het bestellen en het gebruiken van elektronische dienstencheques.
Uw dienstenchequekantoor ontvangt ook brochures met meer uitleg. Uw dienstenchequekantoor kan u enkele brochures geven. Als klanten die papieren dienstencheques gebruiken vragen hebben, kan u hen een brochure geven.
Hebben uw klanten nog vragen? Dan kunnen ze:
- Bellen naar de klantendienst via 02 401 31 30. Onze medewerkers begeleiden hen telefonisch bij de verschillende stappen.
- Contact opnemen met hun dienstenchequekantoor.
- Hulp vragen aan iemand die zij kennen of vertrouwen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis.
- Een digibank in de buurt bezoeken. Bij een digibank kan iedereen leren aanmelden met itsme® of met de identiteitskaart. Zij vinden een digibank in hun buurt via de website digibanken.vlaanderen.be of door te bellen naar 1700.
Wat als mijn klanten geen elektronische dienstencheques kunnen gebruiken?
Wij zorgen voor een oplossing waarbij uw klanten elektronische dienstencheques kunnen gebruiken zonder online iets te moeten doen. Eind februari 2025 ontvangen zij een brief met meer uitleg over deze oplossing.
Hulp Nodig
Vindt u niet wat u zoekt? Contacteer ons
- Telefoon
-
Bel 02/547.54.93
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 18u
-
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?