Hoe kunt u een frauduleuze e-mail herkennen ?
Om uzelf tegen frauduleuze e-mails te beschermen, is het belangrijk om te weten hoe u deze kunt herkennen. Ontdek hier onze tips.
In onze digitale tijdperk zijn frauduleuze e-mails, ook wel bekend als ‘phishing’, een wijdverbreide bedreiging voor onze online veiligheid. Deze e-mails zijn bedoeld om begunstigen te misleiden om persoonlijke informatie vrij te geven, zoals inloggegevens, financiële informatie of andere gevoelige gegevens. Pluxee blijft niet bespaard aan dit fenomeen en u zou frauduleuze e-mails die onze identiteit overnemen kunnen ontvangen.
Enkele aandachtspunten
Hier zijn enkele aandachtspunten om u te helpen een frauduleuze e-mail te identificeren:
- Controleer het e-mailadres van de afzender zorgvuldig: Oplichters kunnen adressen gebruiken die vergelijkbaar zijn met de adressen die wij gebruiken om met u te communiceren, maar met licht gewijzigde spelling of andere domain. Bijvoorbeeld comm@pluxee.info in plaats van info@communication.pluxee.be
Dit zijn de officiële e-mailadressen die we gebruiken om met u te communiceren:
Aandacht: Deze e-mailadressen zijn uitsluitend bedoeld voor het verzenden van onze communicatie. Ze kunnen niet gebruikt worden om rechtstreeks contact met ons op te nemen (we ontvangen geen e-mails die naar deze adressen worden gestuurd). Gelieve ons online contactformulier te gebruiken om ons te bereiken.
- Vermijd het klikken op hyperlinks in verdacht e-mails: scam e-mails bevatten vaak kwaadaardige hyperlinks om gebruikers om te leiden naar phishing-pagina’s die ontworpen zijn om gevoelige informatie te extraheren.
Zweef met uw muis over de link voordat u erop klikt om de daadwerkelijke URL te bekijken. Zorg ervoor dat de URL zoals verwacht is en wees op uw hoede voor URL’s die er ongebruikelijk uitzien of rechtstreeks verwijzen naar onveilige websites. - Wees sceptisch tegenover e-mails waarin gevoelige persoonlijke of financiële informatie wordt gevraagd: Pluxee zal u nooit vragen om een gegevenswijziging te bevestigen of een betaling te doen buiten het bestellen van dienstencheques. Persoonsgegevens worden immers automatisch aangepast via een update of verificatie in het rijksregister. Deze gegevens zijn altijd authentiek.
- Pas op voor e-mails waarin angst- of noodtacktieken worden gebruikt om u onder druk te zetten om snel te handelen : oplichters kunnen beweren dat uw account gehackt is, dat u een betaling moet doen of dat andere onmiddellijke actie noodzakelijk is. Neem de tijd om de e-mail zorgvuldig te bekijken en voel u nooit gehaast om te reageren of op links te klikken.
- Wees alert op grammatica- en spelfouten: Frauders zijn mogelijk niet moedertaalsprekers van de taal die in de e-mail wordt gebruikt, wat soms in lastige bewoordingen of duidelijke fouten kan resulteren.
Hoe reageren op een frauduleuze e-mail ?
U heeft een frauduleuze e-mail ontvangen:
- Klik nooit op de links en download geen bijlagen.
- Stuur de frauduleuze e-mail door naar het volgende adres: verdacht@safeonweb.be . Dit is het Centrum voor CyberSecurité in België. Zij zullen de frauduleuze e-mail dan controleren.
- Verwijder de e-mail direct na het doorsturen.
U heeft op een link uit een frauduleuze e-mail geklikt:
- Als u een wachtwoord heeft opgegeven dat u voor andere sites gebruikt, wijzig dit dan onmiddellijk op al die sites.
- Indien u uw bankgegevens heeft doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk Card Stop op +32 (0)78 170 170. Neem ook contact op met uw bank om de laatste betaling en eventueel de bankrekening te blokkeren.
- Merkt u dat er daadwerkelijk geld van uw bankrekening werd gestolen, ga dan naar het politiebureau en maak een aangifte.
- Stuur de verdacht e-mail waarop u geklikt hebt door naar verdacht@safeonweb.be.
Twijfelt u ?
Als u niet zeker bent over de legitimiteit van een e-mail die u van Pluxee heeft ontvangen, kunt u het best voorzichtig zijn en rechtstreeks met ons contact opnemen via het online contactformulier op onze website of per telefoon om de authenticiteit van het verzoek te bevestigen.