Hoe krijg ik toegang tot mijn Beveiligde Zone ?
De toegang tot uw Beveiligde Zone is even veilig als eenvoudig. Wanneer u zich de eerste keer aanmeldt, moet u uzelf identificeren via het toegangsbeheer van de Vlaamse overheid (ACM) met behulp van uw identiteitskaart, ItsMe of een veiligheidscode (net zoals u zich bijvoorbeeld aanmeldt bij Tax-on-web of Mypension).
Zich aanmelden via het Vlaamse toegangsbeheer
Om toegang te krijgen tot deze nieuwe Beveiligde Zone moet u zich eerst aanmelden via het Vlaamse toegangsbeheer (ACM). Dit is een veiligere aanmeldmethode via een digitale sleutel zoals eID, itsme, … Via deze beveiligde authenticatie wordt de identiteit van de persoon gecontroleerd die in naam van de erkende onderneming aanmeldt, waardoor het risico dat een derde, onbevoegde persoon, toegang heeft tot het beheer van uw prestaties, werknemers en dienstencheques tot een minimum wordt herleid.
De personen die kunnen aanmelden namens uw onderneming moeten wel eerst in het Vlaams gebruikersbeheer het gebruikersrecht DIENSTENCHEQUES VOOR ERKENDE ONDERNEMINGEN toegekend krijgen. Dit gebruikersrecht kan worden toegekend door een hoofdtoegangsbeheer of hoofd lokale beheerder van uw onderneming.
U onderneemt daarvoor de volgende stappen:
-
Aanstellen van een hoofdtoegangsbeheerder
- De wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie kan zichzelf of iemand anders binnen uw organisatie aanstellen als hoofd toegangsbeheerder aanstellen in het beheer der toegangsbeheerders (BTB) van de federale overheid.
U kan de wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie opzoeken in de kruispuntbank van ondernemingen (KBO) via onderstaande pagina onder de rubriek “functies” : https://kbopub.economie.fgov.be. - De wettelijke vertegenwoordiger meldt zich aan op BTB via zijn eID of de app itsme en stelt een hoofdtoegangsbeheerder aan. Op onderstaande pagina vindt u ook een stap voor stap gids:
https://www.csam.be/nl/beheer-toegangsbeheerders.html.
- De wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie kan zichzelf of iemand anders binnen uw organisatie aanstellen als hoofd toegangsbeheerder aanstellen in het beheer der toegangsbeheerders (BTB) van de federale overheid.
-
Toekennen van het recht Dienstencheques voor erkende ondernemingen aan een medewerker
- Duid binnen uw organisatie de verantwoordelijk(en) aan voor het beheer van de dienstencheques. Zorg ervoor dat zij al een of meer digitale sleutels activeren op https://www.csam.be.
U vindt meer informatie over de Digitale sleutels op onderstaande pagina:
https://www.vlaanderen.be/aanmelden-bij-de-overheid-mijn-digitale-sleutels. - In het Vlaams gebruikersbeheer (https://gebruikersbeheer.vlaanderen.be) zoekt de hoofdtoegangsbeheerder deze persoon op.
Indien deze persoon nog niet gekoppeld is aan uw organisatie, dan heeft de hoofd lokale beheerder het rijksregisternummer van deze persoon nodig. - De hoofd lokale beheerder kent dan het gebruikersrecht Dienstencheques voor erkende ondernemingen toe aan deze persoon en selecteert onder context voor welke vestiging ze dit recht mogen krijgen.
- Duid binnen uw organisatie de verantwoordelijk(en) aan voor het beheer van de dienstencheques. Zorg ervoor dat zij al een of meer digitale sleutels activeren op https://www.csam.be.
Meer toelichting over bovenstaande stappen vindt u op https://overheid.vlaanderen.be/aanmelden-als-ondernemer.
U kunt ook het gratis 1700 bellen als u begeleiding wenst bij deze stappen.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Dankzij de verbinding met het toegangsbeheer van de Vlaamse overheid (ACM) kunnen we uw identiteit nagaan en zijn we zeker dat niemand anders dan uzelf zich probeert aan te melden op uw profiel. U hebt dus geen login en geen wachtwoord nodig om uw Beveiligde Zone re raadplegen.
Contacteer de INFOLIJN op het nummer 1700 als u problemen ondervindt bij het aanmelden.
Hoe identificeert u zich?
Ga naar de aanmeldpagina van uw Beveiligde Zone.
Daar hebt u de keuze tussen 5 beveiligde manieren om u aan te melden:
Als u niet weet welke te kiezen, raden we u aan de app ItsMe te downloaden. Dat is de snelste manier om u aan te melden. De app zal zijn nut ook bewijzen voor andere identificaties, zoals voor de belastingaangifte enz.
Voor elke voorgestelde manier kunt u op ‘Meer info’ klikken om te ontdekken wat u juist nodig hebt om u te kunnen aanmelden.
Lukt het aanmelden toch niet?
Ontdek dan het antwoord op uw vragen in de rubriek ‘Hulp nodig’.
Indien je verbinding maakt, maar de webpagina opent zich niet, dan is het mogelijk dat dit verband houdt met cookies. Volg hier de richtlijnen.
Contacteer de INFOLIJN op het nummer 1700 als u problemen ondervindt bij het aanmelden.
Hulp Nodig
Vindt u niet wat u zoekt? Contacteer ons
- Telefoon
-
Bel 02/547.54.93
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 18u
-
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?