Dienstencheques volledig digitaal op 1 juni – overschakeling van Beveiligde Zone naar Mijn Burgerprofiel op 17 juni – terugbetaling op basis van prestatiedatum
Wie nog papieren dienstencheques heeft, kan die gebruiken tot de vervaldatum. Om dubbele aanrekeningen te vermijden, spreek je best goed af met je klanten wanneer ze effectief elektronische cheques zullen gebruiken.
Daarnaast verhuist die online portefeuille voor elektronische dienstencheques vanaf 17 juni van de Beveiligde Zone bij Pluxee naar Mijn Burgerprofiel van de Vlaamse overheid. Digitale gebruikers ondervinden hier normaal geen impact van.
Ten slotte wijzigt de manier waarop de terugbetalingswaarde van dienstencheques wordt berekend. Dienstencheques die vanaf 1 juni 2025 worden aangekocht, krijgen een terugbetalingswaarde die berekend wordt op basis van prestatiedatum in plaats van uitgiftedatum.
Lees in deze e-mail meer over de digitalisering van de dienstencheques op 1 juni, de overgang van de Beveiligde Zone naar Mijn Burgerprofiel op 17 juni en de terugbetaling op basis van prestatiedatum.
Alternatieve oplossingen treden in werking op 1 juni 2025
Gebruikers die moeite hebben met inloggen, konden de afgelopen maanden hun keuze voor een alternatieve oplossing via e-mail of brief en telefoon doorgeven. Wie geen keuze doorgaf, werd telefonisch aangespoord om dat in orde te brengen.
Zo hebben intussen ruim 18.000 gebruikers hun keuze gemaakt: 2 op de 3 kiest voor de alternatieve oplossing via e-mail en een derde voor telefoon en brief. Deze alternatieve oplossingen treden op 1 juni 2025 in werking.
Wie geen keuze doorgeeft, zal vanaf 1 juni automatisch overschakelen naar een digitaal profiel. Willen je klanten ná 1 juni 2025 toch nog overstappen op een alternatieve oplossing, dan kunnen ze daarvoor terecht bij de klantendienst van Pluxee.
Lees meer over de alternatieve oplossingen op de website van Pluxee.
Mijn Burgerprofiel vervangt Beveiligde Zone vanaf 17 juni 2025
Vanaf 17 juni 2025 beheren digitale gebruikers hun elektronische dienstencheques niet langer in de Beveiligde Zone van Pluxee, maar in Mijn Burgerprofiel, het online dienstenloket van de Vlaamse overheid.
Voor je klanten verandert er niets. De omgeving ziet er anders uit, maar de manier van inloggen en alle vertrouwde functionaliteiten blijven behouden. Digitale gebruikers worden hierover ingelicht via e-mail vanaf 17 juni.
Meer info over dienstencheques in Mijn Burgerprofiel vind je vanaf 17 juni op de website van Pluxee.
Wat kan jij als erkende onderneming met deze informatie doen?
- Krijg je hierover vragen van je klanten? Beantwoord die vragen met de informatie uit deze e-mail of verwijs hen door naar de klantendienst via het nummer 02 401 31 30.
- Heb je hier zelf vragen over? Contacteer ons via 02 547 54 93 of via het contactformulier op de website vlaanderen.be/onderneming/contact.
Wijziging in terugbetalingswaarde dienstencheques
De terugbetalingswaarde van dienstencheques wordt momenteel berekend op basis van de uitgiftedatum. Dat verandert vanaf 1 juni 2025; dienstencheques die na deze datum worden aangekocht, krijgen een terugbetalingswaarde op basis van de prestatiedatum.
Wat verandert er precies?
De berekeningswijze voor terugbetaling hangt af van de uitgiftedatum van de dienstencheque:
- Uitgegeven vóór 1 juni 2025: terugbetaling op basis van de uitgiftedatum. De subsidie is geïndexeerd voor alle nieuwe cheques uitgegeven vanaf de eerste van de maand na de indexoverschrijding.
- Uitgegeven vanaf 1 juni 2025: terugbetaling op basis van de prestatiedatum. Subsidie is geïndexeerd voor alle prestaties geleverd vanaf de eerste van de maand na de indexoverschrijding.
Wat betekent dit voor jou?
In je Beveiligde Zone wordt het tabblad ’Historiek van afgiften’ aangepast. Voortaan zie je de terugbetalingsbedragen per prestatiedatum in plaats van per uitgiftedatum. Zo krijg je een duidelijker overzicht van de bedragen, aangepast aan de indexeringen op het moment van de prestatie. Dit wordt geïllustreerd in onderstaand voorbeeld:

Belangrijke herinnering: correcte indiening van dienstencheques
Om een terugbetaling te krijgen, moet de gebruiker een dienstencheque binnen twaalf maanden na de prestatiedatum indienen. Als erkende onderneming krijg je hiervoor nog één extra maand.
Bij papieren cheques die nog in omloop zijn, is het cruciaal dat alle gegevens duidelijk en correct zijn ingevuld. De prestatiedatum is van groot belang, omdat die de basis vormt voor de berekening van de terugbetalingswaarde.
Het is de je verantwoordelijkheid als onderneming om te zorgen dat deze datum correct is ingevuld, ofwel via de indieningsprocedure, ofwel – indien nodig – via een manuele correctie.
Is een cheque onleesbaar? Volg dan de correctieprocedure die je terugvindt op dienstencheques.vlaanderen.be/onderneming/beveiligde-zone/papieren-dienstencheques/hoe-corrigeren
Hulp Nodig
Vind hier het antwoord op uw vraag
Nog andere vragen? Neem contact met ons op via
- Telefoon
-
Bel 02/547.54.93
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 18u
-
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?