Dienstencheques volledig digitaal vanaf 1 juni 2025 / Wat verandert er voor u en voor uw klanten?
Sinds 1 juni 2025 zijn de dienstencheques volledig digitaal. Gebruikers kunnen dan geen nieuwe papieren dienstencheques meer aankopen. Zij worden volledig vervangen door elektronische dienstencheques, die gebruikers moeten beheren in een online portefeuille. Hoe ze dit moeten doen werd uitgebreid uitgelegd via een verzonden brief en/of e-mail. U kan hieronder meer informatie terugvinden.
Wat verandert er voor u als huishoudhulp vanaf 1 juni 2025?
Voor alle dienstencheques aangekocht vanaf 1 juni geldt de huidige werking van de elektronische dienstencheques. U kan uw prestaties nog steeds via de app Job Tracker of via uw dienstenchequekantoor.
Uw klanten kunnen wel na 1 juni nog hun resterende papieren dienstencheques aan u afgeven, zolang de vervaldatum niet verlopen is.
Wat verandert er voor de gebruikers vanaf 1 juni 2025?
Sinds 1 juni 2025 is alles digitaal. De afgelopen maanden werd aan de papieren gebruikers gevraagd om zo snel mogelijk over te stappen naar elektronische dienstencheques, zodat ze voor 1 juni 2025 al beschikken over een online portefeuille met daarin elektronische dienstencheques.
Omdat sommige gebruikers moeite kunnen hebben met het inloggen op de digitale omgeving van de elektronische dienstencheques, kunnen ze kiezen voor een alternatieve oplossing. U vindt alle details hierover hieronder terug.
Wat omvat die alternatieve oplossing?
De alternatieve oplossing zorgt ervoor dat niet-digitaalvaardige gebruikers toch elektronische dienstencheques kunnen gebruiken zonder te moeten inloggen op de online omgeving van de dienstencheques.
Lees hieronder stap voor stap wat dat precies betekent voor de gebruikers.
Elektronische dienstencheques bestellen
Uw klanten bestellen de elektronische dienstencheques nog steeds op dezelfde manier als de papieren dienstencheques. De werkwijze van bestellen verandert dus niet. Na elke bestelling krijgen ze een bevestiging hiervan via e-mail of per brief, afhankelijk van de communicatie-optie die ze via het antwoordformulier kiezen.
Het aantal elektronische dienstencheques in hun portefeuille raadplegen
Uw klanten zullen op verschillende manieren kunnen volgen hoeveel dienstencheques zij nog in hun online portefeuille hebben.
- Bevestiging van hun bestelling: na elke bestelling ontvangen ze per e-mail of per brief het totale aantal dienstencheques in hun online portefeuille. Of zij dit per brief of e-mail ontvangen, hangt af van de keuze die ze hebben gemaakt op het antwoordformulier.
- Bevestiging van de uitgevoerde prestatie: na elke uitgevoerde prestatie door u ontvangen ze hiervan een bevestiging per e-mail. Hierin vinden ze ook een overzicht van het resterende aantal dienstencheques in hun online portefeuille terug (enkel voor klanten die kiezen voor e-mail in het antwoordformulier).
- Automatische telefoonlijn: ze kunnen op elk moment bellen naar het nummer 02 401 31 99 om een overzicht te krijgen van hun online portefeuille.
Prestaties bevestigen of betwisten
Wanneer u bij uw klanten hebt gewerkt, worden uw klanten vervolgens over de details van deze prestatie ingelicht. Dat gebeurt ofwel via e-mail (optie 1) of via telefoon (optie 2), afhankelijk van de keuze die ze maken en aanduiden op het antwoordformulier. Hieronder leest u hoe alles verloopt bij elke optie:
Optie 1: verwittiging via e-mail
- 1. Nadat u bij uw klant heeft gewerkt, ontvangt deze een e-mail met daarin de details van uw prestatie (zoals de datum en het aantal gewerkte uren).
- De klant belt daarna zelf naar het telefoonnummer 02 401 31 99 om de prestatie uit de e-mail te bevestigen of te betwisten.
- Doet uw klant niets, dan wordt de prestatie automatisch bevestigd na een aantal dagen.
Optie 2: verwittiging via telefoon
- Nadat u bij uw klant heeft gewerkt, belt een automatische telefoonlijn de klant op. Een geautomatiseerde stem informeert uw klant over de details van uw prestatie (zoals de datum en het aantal gewerkte uren).
- De klant belt daarna zelf naar het telefoonnummer 02 401 31 99 om de prestatie uit de automatische oproep te bevestigen of te betwisten.
- Doet uw klant niets, dan wordt de prestatie automatisch bevestigd na een aantal dagen.
Hoe geven uw klanten hun keuze voor 1 van beide opties door?
Voor de digitalisering konden gebruikers die dat wilden een alternatief kiezen via een antwoordformulier dat naar hen werd gestuurd. Zij gaven aan of zij de voorkeur gaven aan optie 1 (e-mail) of optie 2 (telefoon). Voor nieuwe gebruikers kan de keuze voor het alternatief gemaakt worden via het inschrijvingsformulier.
Wat als uw klanten moeite hebben met het kiezen van een alternatieve oplossing?
- U kan hen erop wijzen dat ze voor meer informatie terecht kunnen bij hun Erkende Onderneming of bij de klantendienst op het nummer 02 401 31 30.
- Een video is beschikbaar, die u kan tonen aan uw klanten. Hierin wordt alles rond de alternatieve oplossing en het antwoordformulier ook duidelijk uitgelegd en geïllustreerd.
Hulp Nodig
Vindt u niet wat u zoekt? Contacteer ons
- Telefoon
-
Bel 02/547.54.93
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 18u
-
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?