Dienstencheques volledig digitaal vanaf 1 juni 2025: uw rol als steunpunt voor uw klanten 

Vanaf 1 juni 2025 worden de dienstencheques volledig digitaal en zullen gebruikers geen papieren dienstencheques meer kunnen aankopen. De papieren dienstencheques worden volledig vervangen door elektronische dienstencheques. Uw rol als steunpunt voor uw klanten is hierbij cruciaal:

  1. Help hen bij de overstap naar elektronische dienstencheques
  2. Beantwoord hun vragen over de alternatieve oplossing
  3. Help hen bij het invullen van het antwoordformulier

Gebruik daarvoor de informatie hieronder :

1. Overstap elektronische dienstencheques

Help uw klanten bij de overstap met een stappenplan, instructievideo’s en heel wat informatie op dienstencheques.vlaanderen.be/onderneming/elektronische-cheques.

Als u het antwoord op een vraag niet kent, kan u uw klanten ook doorverwijzen naar de klantendienst via 02/401 31 30.

2. Alternatieve oplossing 

Hebben uw klanten moeite met inloggen op de digitale omgeving van de elektronische dienstencheques?

Wij voorzien een oplossing voor uw klanten zodat ze toch elektronische dienstencheques kunnen gebruiken. Lees hieronder stap voor stap wat deze oplossing omvat. 

Elektronische dienstencheques bestellen

Uw klanten bestellen de elektronische dienstencheques nog steeds op dezelfde manier als de papieren dienstencheques. De werkwijze van bestellen verandert dus niet. Na elke bestelling krijgen uw klanten een bevestiging van deze bestelling per e-mail of per brief, afhankelijk van de communicatieoptie die ze via het antwoordformulier kiezen.  

Het aantal elektronische dienstencheques in hun portefeuille raadplegen

Uw klanten zullen op verschillende manieren kunnen volgen hoeveel dienstencheques zij nog in hun online portefeuille hebben. 

  • Bevestiging van hun bestelling: na elke bestelling ontvangen ze per e-mail of per brief het totale aantal dienstencheques in hun online portefeuille. Of zij dit per brief of e-mail ontvangen, hangt af van de keuze die ze hebben gemaakt op het antwoordformulier.
  • Bevestiging van de uitgevoerde prestatie: na elke uitgevoerde prestatie door de huishoudhulp ontvangen ze hiervan een bevestiging per e-mail. Hierin vinden ze ook een overzicht van het resterende aantal dienstencheques in hun online portefeuille terug (enkel voor klanten die kiezen voor e-mail in het antwoordformulier).
  • Automatische telefoonlijn: ze kunnen op elk moment bellen naar een nummer om een overzicht te krijgen van hun online portefeuille. Ze ontvangen dit nummer eind mei.
Prestaties van de huishoudhulp bevestigen of betwisten

Wanneer de huishoudhulp bij uw klanten heeft gewerkt, moeten ze geen dienstencheques meer overhandigen. De prestaties worden geregistreerd op dezelfde manier als voor een digitale dienstenchequegebruiker. Vervolgens worden uw klanten over de details van de prestatie ingelicht via e-mail (optie 1) of telefoon (optie 2). Hieronder leest u hoe alles verloopt bij elke optie:

 


Gebruik dit stappenplan om uw klanten meer informatie te geven over de automatische telefoonlijn:
dienstencheques.vlaanderen.be/onderneming/elektronische-cheques/hulpmiddelen/documenten.
 
Raadpleeg ook deze pagina met veelvoorkomende vragen om uw klanten bij te staan: dienstencheques.vlaanderen.be/onderneming/elektronische-cheques/alternatieven/faq

 

3. Antwoordformulier 

Alle gebruikers worden binnenkort op de hoogte gebracht van de alternatieve oplossing. Via een bijgevoegd antwoordformulier maken zij hun keuze kenbaar voor verdere communicatie per e-mail of per telefoon. In functie daarvan vullen ze een correct e-mailadres of telefoonnummer in. Dit formulier kan u ook terugvinden op onze website: dienstencheques.vlaanderen.be/onderneming/elektronische-cheques/hulpmiddelen/documenten

Heeft uw klant moeite met het invullen van het antwoordformulier?
Ondersteun uw klant bij het invullen van het antwoordformulier. Het online formulier vindt u op onze website: ANTWOORDFORMULIER - Dienstencheques Vlaanderen

4. Volmacht 

Kunnen uw klanten zich niet vinden in de voorgestelde oplossingen, dan hebben zij de mogelijkheid om iemand aan te duiden om te helpen via een volmacht. Samen met deze vertrouwenspersoon, die in hun naam hun dienstencheques zal beheren, kunnen zij de informatie raadplegen op onze website: dienstencheques.vlaanderen.be/burger/gebruik/gebruik/volmacht. 

Hoe licht u uw huishoudhulpen hierover in?
Gebruik de voorziene communicatie voor huishoudhulpen op onze website om hen in te lichten over de alternatieve oplossing: dienstencheques.vlaanderen.be/werknemer/elektronische-cheques/informatie/wat-verandert. Binnenkort is er ook een video die huishoudhulpen kunnen gebruiken wanneer ze vragen krijgen van hun klanten. We sturen u een e-mail zodra deze video beschikbaar is.

 

Vindt u niet wat u zoekt? Contacteer ons

Telefoon
Bel 02/547.54.93
Van maandag tot vrijdag tussen 8u en 18u
E-mail
Stuur ons een e-mail
Hebt u een vraag of klacht?